Gorlice Aktualności - Gorlice 112.pl » Co raz więcej oszustw w Internecie
Elektro-Partner A.S. Janusz Broda

Co raz więcej oszustw w Internecie

W ostatnich dniach do Komendy Miejskiej Policji w Nowym Saczu zgłosiło się trzy osoby, które oszukane zostały w czasie internetowych zakupów. Zgłoszenia dotyczyły m.in. wyłudzenia zaliczki, dostarczenie towaru niezgodnego z opisem czy też braku dostarczenia zakupionych przedmiotów.

– Do Komendy Miejskiej Policji w Nowym Sączu zgłosiły się trzy osoby oszukane podczas internetowych zakupów – czytamy na stronie internetowej małopolskiej policji. – Jedna osoba wpłaciła zaliczkę w kwocie 500 euro (2095 zł) za samochód ciężarowy, druga blisko 600 złotych za zestaw klocków, natomiast trzecia ponad 300 złotych za akcesoria do domu. W pierwszym przypadku sprzedający po otrzymaniu zaliczki na konto bankowe, nie stawił się na umówione miejsce by dokończyć transakcję kupna-sprzedaży samochodu. W drugim przypadku sprzedający dostarczył inny towar, niezgodny z zamówieniem. W trzecim natomiast, sprzedający w ogóle nie dostarczył towaru. W każdej z wymienionych sytuacji zamawiający nie otrzymali zwrotu wpłaconych pieniędzy.

Ze względu na co raz większą ilość dokonywanych oszustw w Internecie, policjanci przygotowali poradnik dla osób korzystających z wygodnych zakupów online.

1. Nie reaguj na tzw. super okazje.
Jeżeli cena towaru jest rażąco niższa od jego ceny na innych aukcjach czy w sklepach, należy  zachować ostrożność. Zbyt niska cena może sugerować ryzyko oszustwa.

2. Nie kupuj poza aukcją.
Nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją”. Oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary. Przestępca proponuje nieświadomej zagrożenia osobie zakup po niższej cenie, ale bez pośrednictwa serwisu – choćby po to, by uniknąć opłat pobieranych przez serwis aukcyjny. Należy wziąć pod uwagę, że późniejsze dochodzenie swoich roszczeń, jak i postępowanie dowodowe jest bardzo utrudnione.

3. Zmieniaj hasła dostępu.
Zmieniając hasło, które wprowadzamy logując się do serwisu internetowego, minimalizujemy ryzyko włamania się na konto i długotrwałego wykorzystania hasła przez osobę, która się pod nas podszywa.

4. Sprawdź komentarze.
Kupując na aukcji internetowej sprawdźmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność, choć i tu należy zachować ostrożność ponieważ komentarze mogą być generowane przez samego sprzedającego.

5. Sprawdź sprzedającego.
Zwróć uwagę jakie dane kontaktowe podał sprzedawca. Skontaktuj się z nim, zajrzyj na podaną stronę internetową. Należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego oraz adres i inne dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Taką firmę można sprawdzić on-line, np. na stronach: cidg.gov.pl (portal nadzorowany przez ministerstwo rozwoju) czy krs-online.com.pl. Popytaj też znajomych i zasięgnij opinii na forach internetowych.

6. Zanim wpłacisz na konto, zastanów się nad płatnością przy odbiorze.
Przed dokonaniem przedpłaty na konto, należy bezwzględnie skontaktować się ze sprzedawcą, celem zweryfikowania i potwierdzenia danych niezbędnych do przeprowadzenia przelewu. Przy płaceniu kartą płatniczą zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Korzystajmy z uznanych portali płatniczych, a przed potwierdzeniem przelewu upewnijmy się czy ten sam numer rachunku widnieje na zamówieniu. Zwróćmy też uwagę, w jakim banku znajduje się numer konta podany przez sprzedającego, bo jeżeli jest to bank zagraniczny – wówczas obcy system prawny może narazić nas na problemy proceduralne związane z odzyskaniem pieniędzy jak również wpłynąć na całe ewentualnie prowadzone postępowanie. Bezpieczną formą płatności jest płatność przy odbiorze. Wówczas możemy sprawdzić przesyłkę przy kurierze, a w przypadku ujawnienia oszustwa spisać protokół i zawiadomić policję.

7. Jeżeli sprzedajesz, poczekaj jak pieniądze wpłyną na konto.
Sprzedawca nie powinien sugerować się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może on być sfałszowany. Najlepiej poczekać jak pieniądze wpłyną na konto i wówczas wysłać kupującemu przesyłkę z zamówionym towarem.

Trzeba pamiętać, że Internet to nie tylko okazje dla nas samych ale także oszustów wykorzystujących naiwność kupujących czy też sprzedających.  Jeśli mimo zachowania środków ostrożności, nie dostaniemy zamówionego towaru lub otrzymamy towar jest niezgodny z zamówieniem, należy:

1.  Jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.
2. Zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.
3. Zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.

źródło: KWP Kraków
fot. pixabay.com