Gorlice Aktualności - Gorlice 112.pl » Ustawa hazardowa - czy pomaga w legalizacji rynku?
Elektro-Partner A.S. Janusz Broda

Ustawa hazardowa – czy pomaga w legalizacji rynku?

Jednym z głównych celów nowelizacji ustawy o grach hazardowych było zmniejszenie szarej strefy oraz zapewnienie ochrony interesów graczy. Aby to osiągnąć, na polskim rynku hazardowym muszą dominować legalne firmy. Pierwsze pozytywne efekty zmian prawa widać już w sektorze zakładów wzajemnych i automatów do gier.

Przed wejściem w życie nowych przepisów 90% rynku zakładów sportowych stanowili nielicencjonowani bukmacherzy, a zakaz uczestniczenia we wszelkich grach hazardowych online pozostawał martwym przepisem. Brakowało mechanizmów prawnych do walki z jednorękimi bandytami, na których mogły grać nawet dzieci w wielu sklepach czy barach. Znaczna część sektora hazardu działała poza polskim prawem.

Jak ustawa hazardowa uregulowała rynek zakładów wzajemnych?

Dzięki utworzeniu rejestru domen zakazanych od 1 lipca 2017 r. bukmacherzy online działający bez zezwolenia MF są blokowani przez dostawców Internetu (art. 15f ww. ustawy), a ich płatności nie są realizowane przez operatorów finansowych. Z tego powodu ok. 30 nielegalnych buków zadeklarowało wycofanie się z polskiego rynku. Część z nich próbowała zalegalizować swą działalność – na początku maja 2017 r. wniosek o wydanie zezwolenia złożył największy bukmacher austriacki. Wzrasta zatem zainteresowanie polskim rynkiem bukmacherskim, którego wartość szacowana jest na ponad 5 mld zł. W lipcu 2017 r. w resorcie finansów rozpatrywano 15 podań o licencję. W końcu 2017 r. rumuński bukmacher uzyskał autoryzację ministerstwa na prowadzenia działalności w punktach naziemnych, a 22 marca 2018 r. dla polskiej firmy bukmacherskiej wydano zezwolenie nr PS4.6831.15.2017 na przyjmowanie zakładów przez Internet.

Zwiększają się obroty wszystkich legalnych bukmacherów (tu lista bukmacherów z licencjami) – w 2017 r. wzrosły one łącznie o 94% w porównaniu z 2016 r. Wpłynęło to na zmniejszenie się udziału nielegalnych bukmacherów w rynku zakładów wzajemnych – z 90% do 60% (wg szacunków Stowarzyszenia Graj Legalnie z grudnia 2017 r.).

Co się zmieniło w kwestii legalizacji automatów do gier?

1 kwietnia 2017 r. weszły w życie nowe uregulowania dotyczące automatów do gier. Zgodnie z art. 5 ust. 1, 1c, 2 ww. ustawy na jednorękich bandytach można legalnie grać nie tylko w kasynach, ale także w salonach gry – te ostatnie działają na zasadzie monopolu państwa, co zapewnia skuteczny nadzór. W związku z tym jedynie kasyna, Totalizator Sportowy (jako spółka Skarbu Państwa wykonująca monopol w sferze hazardu) oraz inne podmioty wymienione w art. 15j ust. 1 mogą posiadać automaty do gier. MF wydał 4 kwietnia 2017 r. komunikat informujący, że prywatni przedsiębiorcy nie mogą ich mieć u siebie w lokalu. Aby zapewnić przestrzeganie nowych przepisów podwyższono wysokość kar (z 12 000 zł do 100 000 zł za sztukę) oraz rozszerzono katalog osób ponoszących odpowiedzialność za ich nielegalne posiadanie (są to nie tylko właściciele maszyny, ale te najemcy czy dzierżawcy lokalu). Legalne automaty muszą być połączone w jeden system, do którego mają dostęp służby kontrolne.

Dzięki działaniu nowego organu kontrolującego urządzanie gier hazardowych – Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), udało się zarekwirować 24 000 niezarejestrowane automaty (wg danych z końca lutego 2018 r.). Rzecznik KAS we Wrocławiu zakłada, że z „rynku” zniknęło ok. 80- 90% punktów nielegalnych gier na automatach.

W ramach walki z szarą strefą hazardu online, monopolem państwa objęto wszelkie gry tego typu (poza zakładami wzajemnymi i loteriami promocyjnymi) – art. 5 ust. 1b. Nielegalne portale są umieszczane w rejestrze domen zakazanych.

  • Dzięki rejestrowi domen zakazanych zmniejszył się udział nielegalnych bukmacherów na polskim rynku z 90% do 60%
  • Skuteczna walka z jednorękimi bandytami stała się możliwa poprzez zaostrzenie kar za ich posiadanie oraz rozszerzenie uprawnień KAS
  • Monopolem państwa objęto gry na automatach poza kasynem oraz hazard online

Źródła:

  • Odpowiedź na interpelację Pani Poseł Agnieszki Kołacz-Leszczyńskiej oraz Pani Poseł Joanny Frydrych nr 17038 z dnia 24 listopada 2017r. w sprawie oceny skutków funkcjonowania nowelizacji ustawy o grach hazardowych, DKA8.054.17.2017, Warszawa14 grudnia 2017 r.
  • Uzasadnienie projektu nowelizacji ustawy o grach hazardowych i innych ustaw Ministerstwo Finansów, 24.05.2016

materiał nadesłany